Fille de marin, je suis nourrie d’images de cartes postales que mon père m’adressait chaque fois qu’il touchait terre lors de ses nombreux tours du monde. Un lien qui nous tenait.
J’exerce plusieurs métiers autour de l’image : photographe je la crée, avocate en propriété intellectuelle je la défends, galeriste et initiatrice de projets culturels je la diffuse.
Par héritage, je vis entre plusieurs pays. A 57 ans je suis, pourrait-on dire, une « slasheuse » ! J’envoie à mon tour mes images comme des cartes postales, traits d’union entre les pays.
La série RefleXion associe, sans trucage, deux photos de lieux éloignés pour les rapprocher jusqu’à en faire un seul espace. Sur chaque composition, sont ainsi associées une photo de Bretagne, mon pays d’ancrage, et une autre de l’une de mes villes de résidence, ici Paris.
Deux photos exprimant aussi l’espace-temps : des éléments naturels (bois, pierre, eau, sable, …) et d’autres transformés par l’histoire de l’Homme qui progresse dans sa capacité de construction et d’invention.
A l’intersection de l’horizontalité géographique et de la verticalité temporelle, le « Kaïros », le bon moment qu’il faut (savoir) saisir.
RefleXion
As the daughter of a sailor, I grew up with the postcard images that my father sent me every time he touched land during his many round-the-world voyages. It was a bond that held us together.
Images now traverse my professional life in several ways: I create them as a photographer, I defend them as an intellectual property lawyer, and I promote them as a gallery owner as well as the initiator of cultural projects.
Due to my upbringing, I live between several countries and, at 57 years old, continue to be what one might describe as a bit of a ‘jack of all trades’. I circulate my images like postcards; they act as links between different regions.
The RefleXion series combines, without the use of any special postproduction tricks, photos of two distant places so that they are effectively brought together to form a single space. Thus, on each composition, a photo of Brittany, my home base, is linked with another of my cities of residence, for example (as in the series presented here) Paris. Each combination serves as an expression of space and time: natural elements (wood, stone, water, sand, …) contrasted with other materials transformed by the history of humankind, and its evolution through capacity for construction and invention.
At the intersection between geographical horizontality and temporal verticality, lies the ‘Kairos’, the propitious moment for decision or action, that one must (recognise) seize.