par Philippe Litzler
Rédacteur en Chef
Edito en version vidéo
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La Révolution arrive !
Il y a quelques années, François HEBEL disait lors des Rencontres Pro : « La photographie change tous les cinq ans. » Ce en quoi il n’avait pas tort et il ajoutait : « Je vois l’avenir de la photographie dans la vidéo. ». Là il se trompait un peu car aujourd’hui nous arrive une révolution, comparable à celle provoquée par Photoshop® dans les années 90, mais en plus immense, l’intelligence artificielle ou IA.
Ce mouvement mondial qui démarre sur les chapeaux de roue nécessite des algorithmes fabuleux – qui de surcroit s’améliorent de jour en jour. Tous les domaines sont impactés : architecture, mode, graphisme, photographie, peinture, écriture, musique, création de magazine et j’en oublie bien d’autres.
Pour un utilisateur, plus besoin d’appareil photo. Les graphistes, quant à eux, ont du souci à se faire s’ils ne maîtrisent pas ce puissant outil, car l’AI utilise la photo, la vidéo, la musique etc., des techniques qu’elle va « pomper » sur Internet et qu’elle assemble suivant le désir du créateur (assis devant son clavier). Sauf que… les premiers procès commencent déjà à émerger. En janvier 2023 Guetty Images a assigné en justice la société Stability A I, qui proposa l’outil de création et générateur d’images « Stable Diffusion ». Il faudra donc certainement passer par une législation adaptée.
OPENEYE, vous donnera les clés dès ce numéro et les suivants.
The Revolution is coming !
A few years ago, François Hébel remarked, during a meeting of professionals at the Arles photo festival, that “photography changes every five years”! He certainly had a point. He then went on, however, to add that he saw “the future of photography in video”, which may have been somewhat less foresighted given that, with the rapid rise of artificial intelligence (AI), we are today witnessing a far more radical shift – one that outstrips even the already spectacular revolution provoked by Photoshop® in the 90s.
This global phenomenon, which is gaining ground at a frantic pace, employs mindboggling algorithms – that seem to be getting more and more sophisticated with every day that passes. No disciplines appear to be immune from its impact – including architecture, fashion, graphic design, photography, painting, writing, music and magazine creation, to name just a few that immediately spring to mind.
A photographer arguably no longer needs a camera. Meanwhile graphic designers are among those with perhaps the most to lose if they fail to master this formidable new tool. Indeed, AI is able to ‘appropriate’ photos, videos, music and other materials directly from the internet and instantly re-cycle them in accordance with the brief of a computer operator who never has to leave his or her keyboard. This being said, the first clouds are beginning to appear on the horizon in the form of an initial flurry of lawsuits. In January 2023, for example, Getty Images sued Stability AI (the company behind the image creation and art generation tool Stable Diffusion) in the UK. Certainly, it is likely the field of AI will increasingly need to be the object of appropriate regulation.
We will develop the subject of AI in more detail elsewhere in this and future issues of OPENEYE.